Przeprowadzenie czynności notarialnej powinno zostać poprzedzone kontaktem z notariuszem, który udzieli niezbędnych informacji, co pozwoli ustalić zakres czynności, które mają być wykonane, oraz rodzaj dokumentów, jakie należy przedłożyć w kancelarii przed dokonaniem określonej czynności.
Stawający do
czynności notarialnej powinni mieć ze sobą dokument potwierdzający ich
tożsamość (dowód osobisty, paszport, karta pobytu).
Jeżeli strona będzie działała przez pełnomocnika, należy dostarczyć wypis aktu notarialnego, zawierającego pełnomocnictwo.
Zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego o wywiązaniu się spadkobierców z obowiązku podatkowego jest wymagane, gdy zbywca nabył przedmiot umowy w
drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu
windykacyjnego, polecenia testamentowego, darowizny, polecenia
darczyńcy, zasiedzenia, nieodpłatnego zniesienia współwłasności,
zachowku-jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez
spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu, nieodpłatnej renty, użytkowania oraz służebności,
- dokonanych po dniu 01 stycznia 2007 roku;
przy czym zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego, odnośnie nabycia w drodze dziedziczenia, wymagane zawsze.
Zaświadczenie
z urzędu skarbowego wymagane jest niezależnie od tego, czy osoba
dziedzicząca czy obdarowana jest zwolniona od podatku, podatek został
uregulowany lub też nastąpiło przedawnienie zobowiązania podatkowego.
W
przypadku umowy sprzedaży warto zwrócić uwagę na to, aby zbywca
wymeldował się z lokalu, będącego przedmiotem umowy, przed zawarciem
aktu notarialnego. Uchroni go to przed koniecznością przeprowadzenia
długotrwałej procedury administracyjnej związanej z wymeldowaniem osób,
które opuściły lokal, ale się z niego nie wymeldowały.
Strony umowy powinny również zadbać o rozliczenie kosztów eksploatacyjnych i zaległych podatków od nieruchomości lub opłat z tytułu użytkowania wieczystego.